Bavaria Lieshout

Don Johnson

Aldaar had ik de primeur het 1e T-shirt te mogen dragen, terwijl de vaste krachten niet wisten hoe of ik daaraan kwam? Voor mijn zus en haar vriendin had ik er gelijk ook maar twee gekocht.

De combinatie van Bavaria waren uitgerust met dubbele triangels, apart om daarmee achteruit te sturen, 2mm stuuruitslag was voldoende voor zover ik me kan herinneren.

Een collega die eender als ik ook voor Ill-Service Chauffeurspool reed beweerde ervaring te hebben. Ik heb nadien begrepen dat hij van 8 vrachtwagens de triangel had gesloopt. Dat zegt ook wat over Brabanders, of dat ze een schrijnend chauffeurstekort hadden of ijselijk veel geduld met hem.

Maar in principe hadden ze met mij ook wat te kampen, immers spoorde ik ook niet helemaal getuige hetgeen ik op de wagen had geplakt.

Bavaria had de primeur van Maltbier, zo goed als alcoholvrij bier waar ze naar ik weet goede zaken deden met Saoedi Arabië. Concurrent Heineken die uiteraard ook wilde profiteren kwam met Buckler op de markt dat gelijk de grond in werd geboord door Joep van ’t Hek – Bucklerlul en daardoor niet bepaald goed te scoren op de markt. Tot overmaat van ramp moest een huurling bij Bavaria daar ook nog een schepje bovenop doen.

Ik vond het wel prachtig dat Bavaria me de kans gaf om op diverse combinaties te leren rijden, voor mij betekent dat ik steeds meer ervaring kreeg. Heden zie je die lange vrachtwagen over de weg, ik dan niet omdat ik op mijn rode fietsje me niet op de snelweg mag begeven.

Gelukkig ook maar. Maar Bavaria had indertijd een frame gemonteerd op de hanger wat aan achterzijde nog minstens twee á drie meter van achter uitstak waardoor ze meer als gewoon lading konden meemaken. De foto’s die of ik heb gemaakt zijn allen thuis genomen, ik was in het bezit van een professionele spiegelreflexcamera en aangezien er uit vrachtwagens vaak wordt gestolen. Tegenwoordig heb je smartphones met ’n hele hoge byte rate, destijds had je dat niet en was je aangewezen op de zogenaamde rits-rats-klik-dingen met filmrolletjes. Maar zo’n ding had ik niet en wilde er daarvoor ook geen één aanschaffen. Ze zeggen wel dat huurlingen goed verdienen, maar een vaste chauffeurs vangt naast zijn loon tal van vergoedingen, zelfs voor zijn oude dag en daar sla je bij uitzendbureaus de plank mis.Maar werken voor een uitzendbureau was beter voor het hart dan werken voor een vaste baas, hoewel ik als uitzendkracht heel vaak werd gedemoniseerd door vaste chauffeurs, wellicht jaloersheid want ik reed met diverse vrachtwagens terwijl zij met een vaste wagen reden en het al in hun broek deden als ze een ander merk slechts even moesten weg zetten.

Eén van de Van Swinkelbroeders had wel schik om de sticker maar vroeg me toch vriendelijk of ik die er af wilde halen. Ik reed daar overigens uitzinnig veel uren, 18 uur per dag. En d’r zat niet eens een slaapcabine in, en als je geladen naar huis reed dan wist je al dat je de volgende morgen om 7 uur in Meppel moest staan, maar omdat ik vaak na 24 uur pas thuis kwam had ik daar uiteraard maling aan, en mochten ze blij zijn als ik er voor de middag nog kwam.

Daarnaast zou ik ook nog een tweede rit hebben die ik nooit kon doen en dat was de reden dat ik de zak kreeg, althans dat was de bedoeling. Ik daarentegen voelde me belazerd, maar ik had wel gekkere dingen meegemaakt dus nam niet eens de moeite om me daartegen te verzetten, immers als ze zó ontevreden waren over mijn werk, so be it, niettemin waren ze verder hartstikke aardig, ik stond er perplex van. Op de plek waar het fust werd gelost waren bakken waarin kroonkurken zaten en daar ik hobbymatig bier brouwde dacht ik bij mezelf dat ze een broodtrommel doppen niet zouden missen, echter toen een der Van Swinckels me daarop betrapte en me vroeg wat of ik zou doen met die doppen verklaarde ik zelf ook bier te brouwen, waarop de man zei dat te willen aanmoedigen en tot mijn stomme verbazing kreeg ik een enorme doos met wel duizenden doppen.

Terwijl ik op de secretaresse wacht voor de papieren rompslomp, zegt ze me in Steenwijk te wonen. Euh nee, ik woon in Heemskerk. Waar ligt dat? Nou euh, tussen Alkmaar en Haarlem. Oh, was het verbaasd, wacht even. Ze kwam met de chef terug die mij ook vroeg waar of ik woonde. Heemskerk!

Wat bleek nou? Al jaren deden ze zaken met Werknet Uitzendbureau en de vrachtwagenchauffeurs kwamen steevast altijd uit de buurt van Steenwijk. De chef verontschuldigde zich en ik kon gelijk weer op de bok. De volgende morgen moest ik om 7 uur lossen in Beverwijk en de vrachten die ik kreeg waren altijd bij mij in de buurt en zo kon ik ook hartstikke makkelijk mijn 2e rit doen. De laatste dag dat of ik bij Bavaria werkte, was ik in Purmerend wezen lossen en besloot mijn pauze te doen in Amsterdam en dan wel pal voor de Heineken Brouwerij dat er meer als 18 meter Bavaria Bier stond geparkeerd waarvan de gordijntjes waren dichtgetrokken en ik rustig mijn brood… rustig? Nee verre van dat, er werd gebonkt op mijn cabine, maar daar trok ik me lekker niks van aan, trachtte voor zover mogelijk ook even mijn oogjes te sluiten en toen ik besloot weg te gaan, schoof ik de gordijntjes open en keek in de stomverbaasde gezichten van een groep coachchauffeurs die door mijn optreden allemaal dubbel stonden geparkeerd. Ik gaf geen krimp startte de wagen en reed weg alsof het de dood normaalste zaak was. In Lieshout aangekomen werd ik gelijk staande gehouden en vroegen ze of ik in Amsterdam geweest was. Neuh, zei ik ontkennend, ik moest in Purmerend lossen. Ik was de enige wagen in Noord Holland, dus ik kon me er niet onderuit praten. Waarom deed je dat?

Nou, om de doodsimpele reden dat dit mijn laatste dag is dat ik voor jullie rijdt en dat jullie me niet zo snel zullen vergeten.

(Visited 20 times, 1 visits today)
Updated: 15/05/2017 — 02:26

2 Comments

Add a Comment
  1. Ik heb inderdaad de indruk dat ze zo’n dwarsharsens als jou niet snel zullen vergeten :mrgreen: terecht hoor, dat je bij gelegenheid dwarslag. Heo ze je behandeld hebben door je veel te lang te laten rijden is zwaar onverantwoord….

  2. 't Zingend Voske

    Oh nee, dat deed ik niet om die reden, dat deed ik voor het geval ze me nog eens nodig hadden. Bovendien maakte ik voor een ander bedrijf ook zoveel uren, hoewel er een slaapcabine in de auto zat, maar dan reed ik ook gelijk door ook en parkeerde de combinatie niet in Halfweg bij het bedrijf maar stond hij bij de flat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

In de hemel is wél bier ! © 2014 Frontier Theme